Jak předcházet podzimnímu nachlazení?

zdroj: shutterstock.com

zdroj: shutterstock.com

Počasí posledních dnů nám dokázalo, že již skutečně dorazil podzim. I přes zářící slunce se denní teploty nevyšplhají příliš vysoko a rána jsou již přímo mrazivá. Nezbývá než se vyzbrojit teplejším oblečením. V tomto období však velmi často i přes vhodně zvolený oděv přepadne většinu lidí nepříjemné nachlazení. Jak se před ním bránit?

Správná životospráva

Dobrým základem pro boj s nachlazením je správná životospráva. Člověk, který ji dodržuje, je vůči nemocem odolnější. Zásady zdravého životního stylu jsou všem jistě velmi dobře známy. Jeho základem je dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, pohyb na čerstvém vzduchu za každého počasí zocelí vaši imunitu. V letních měsících by měl člověk pobývat venku co nejvíce, v zimním období minimálně jednu hodinu denně. Pohybem však nemusí být nutně běh či jízda na kole, zdraví prospěšná může být i obyčejná chůze.

Ke zdravému životnímu stylu neodmyslitelně patří rovněž vyvážená strava s vysokým podílem zeleniny, ovoce, luštěnin a celozrnných obilovin. Skladba potravy zajistí tělu dostatek vitamínů, které tělo posílí v boji proti nemocem.

Ke dlouhodobým metodám posílení vašeho těla patří také otužování. Ale pokud jste s ním ještě nezapočali, odložte tuto aktivitu raději až na pozdní jaro. Otužování vás ochrání před nachlazením pouze, pokud je prováděno dlouhodobě.

Podpůrné prostředky

V předchozím odstavci jsme vyjmenovali způsoby, jak své tělo zocelit. Jedná se ovšem o metody, které tělu pomohou bránit se infekcím pouze, pokud je člověk dodržuje dlouhodobě. Rychlý přestup na zdravou výživu a otužování vás teď na podzim již nespasí. Ale ani tak nemusíte zoufat. Můžete zvolit některý z níže popsaných podpůrných prostředků nebo nejlépe hned kombinaci několika z nich.

  1. Dostatek vitamínů. Obraně proti nachlazení nejvíce napomáhá vitamín C a zinek. V lékárně najdete velkou nabídku těchto potravinových doplňků. Nezapomínejte ale, že nejlépe tyto látky využijeme, pokud se do těla dostanou přirozenou formou, tedy ve stravě. Výborným zdrojem vitamínu C je kvašené zelí a mléčně kvašená zelenina, tzv. pickles, kterou lze připravit z různých druhů zeleniny a tím získat pestrou škálu chutí. Mléčně kvašenou zeleninu je vhodné konzumovat po menších dávkách, ale pravidelně každý den. Vitamín C lze dále také čerpat z ovoce (citrony, jablka,…) a zeleniny (významným zdrojem je např. petrželová nať, brokolice, ..). Zinek získáte konzumací dýňových a slunečnicových semínek, ořechů, zelené listové zeleniny, meruněk a hub.
  2. Echinacea. Výborným pomocníkem pro podporu imunity je echinacea v jakékoliv podobě, nejúčinnější je však ve formě kapek.
  3. Výplachy nosu slanou vodou. Tuto metodu využívají především jogíni, ale postupně se rozšiřuje i mimo tuto skupinu. Výplachy nosu vlažnou slanou vodou (nejvhodnější je použít sůl mořskou) nejen odstraní z nosu nečistoty, viry a bakterie, ale sůl působí zároveň desinfekčně. Výplachy lze použít jako i prevenci i jako metodu, která usnadní průběh již propukající rýmy.
  4. Bylinkové čaje. Pro zdraví každého člověka je důležitý správný pitný režim, tedy dodat tělu dostatek tekutin, dospělé osobě zhruba 3 litry denně. Proti nachlazení se ubráníte lépe, pokud část denního příjmu tekutin budou tvořit bylinné čaje. Při rýmě a nachlazení i pro jejich prevenci nejlépe slouží lípa, černý bez (plod i květ), sléz, podběl, jitrocel, heřmánek a tymián.
  5. Vynechat mléčné výrobky. Jistě jste se již setkali s lékařskou radou vynechat při kašli a rýmě ze stravy mléčné výrobky, které zahleňují organismus a v případě těchto nemocí ho zároveň zatěžují. Zkuste tuto radu použít i v rámci prevence. Vápník lze dodat i z jiných potravin, např. ořechy a semínka, fazole, mořské řasy, brokolice, …
  6. Česnek. V podzimní čas se také vyplatí zvýšit přísun česneku. Ten je známý jako přírodní antibiotikum. Nejúčiněji působí při konzumaci v syrovém stavu, není však nutné jíst ho samostatně, ale například prolisovaný jako součást pomazánky. Blahodárné účinky při boji proti nachlazení má i ve formě vařené. V podzimních a zimních měsících vám prospěje vařit častěji česnečku, ale i další polévky dodávající tělu potřebné látky, například kuřecí vývar či zelňačku.

Sepsáno ve spolupráci s www.jakselecit.cz

Fotogalerie

Příspěvek byl publikován v rubrice Zdraví se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky. Publikováno | Autor: Lada Široká